Tomáš Gráf

PhDr. Tomáš Gráf, Ph.D.

Konzultační hodiny
  • Pá / Fri 14:15-15:15
Adresa

Ústav anglického jazyka a didaktiky
Hlavní budova FF UK, nám. Jana Palacha 2
Místnost č. 105

Odborné zaměření

  • žákovský jazyk, žákovská korpusová lingvistika
  • plynulost v cizojazyčném projevu
  • didaktika cizích jazyků
  • výuka vysoce pokročilých studentů angličtiny a specifika jejich projevu

Členství a funkce

  • člen rady Centra učitelství FF UK
  • člen rady Cooperatio – didaktika za FF UK
PublikaceProjekty & GrantyVýukaZávěrečné práce

    Odrážky:

Vyučované předměty

Vyučující přijímá bakalářské a diplomové práce z následujících oborů:

Závěrečné práce

 

Didaktické publikace

Gráf, T.& S. Peters (1993) Cvičebnice anglické gramatiky, Polyglot
Gráf, T.& S. Peters (1998) Nová cvičebnice anglické gramatiky, Polyglot
Gráf, T.& S. Peters (1998) Cvičebnica anglickej gramatiky, Polyglot
Gráf, T.& S. Peters (1999) Cwiczenia z gramatyki angielskiej, Polyglot
Gráf, T.& S. Peters (2001) Time to Talk 1 – učebnice pro střední a jazykové školy, Polyglot
Gráf, T.& S. Peters (2001) Time to Talk 1 – učebnice pro střední a jazykové školy, učitelská kniha, Polyglot
Gráf, T.& S. Peters (2002) Time to Talk 2 – učebnice pro střední a jazykové školy, Polyglot
Gráf, T.& S. Peters (2002) Time to Talk 2 – učebnice pro střední a jazykové školy, učitelská kniha, Polyglot
Gráf, T.& S. Peters (2003) Time to Talk 3 – učebnice pro střední a jazykové školy, Polyglot
Gráf, T.& S. Peters (2003) Time to Talk 3 – učebnice pro střední a jazykové školy, učitelská kniha, Polyglot
Gráf, T.& S. Peters (2004) Time to Talk 4 – učebnice pro střední a jazykové školy, Polyglot
Gráf, T.& S. Peters (2004) Time to Talk 4 – učebnice pro střední a jazykové školy, učitelská kniha, Polyglot
Gráf, T.& S. Peters (2007) Time to Practise 1, Slovesné jevy, Polyglot
Gráf, T.& S. Peters (2008) Time to Practise 2, Neslovesné jevy, Polyglot

Konference

Multilingualism in Society, the World of Work, and Politics. New Challenges for Teaching at Institutes of Higher Education/Universities
Albert-Ludwigs-Universität Freiburg (18–20 April 2012)
Paper: English. Language of instruction, or language of obstruction?

Fifth Brno Conference on Linguistics Studies in English 2012: English as the Lingua Franca of the Modern World: New Challenges for Academia 
Faculty of Arts, Masaryk University, Brno. (17–19 September 2012)
Paper: English as a medium of instruction: methodological challenges

Učíme (se) cizí jazyky aneb Fremdsprachen lernen und lehren
Faculty of Arts, Charles University, Prague (17–18 May 2013)
Paper: How advanced is advanced?

Shaping, Signifying, 10th Brno International Conference of English, American and Canadian Studies. 
Faculty of Arts, Masaryk University, Brno. 5–7 April 2015
Paper: On Compiling a Corpus of Spoken Advanced Learner English

EPIP4 – 4th International Conference on English Pronunciation: Issues & Practices
Faculty of Arts, Charles University, Prague (21–23 May 2015)
Paper: Comparing native-speaker and advanced-learner speech rates in a parallel corpus

Learner Corpus Research Conference 2015
Radboud University, Nijmegen (11–13 September 2015)
Colloquium of LINDSEI coordinators
Paper: Presenting LINDSEI_CZ in the Light of Methodological Challenges

ICAME 37
Department of English, the Chinese University of Hong Kong (25–29 May 2016)
Paper: Investigating fluency variables in the speech of learners of two proficiency levels (along with dr. Lanfen Huang)

TaLC 2016 (12th Teaching and Learner Corpora Conference)
Justus-Liebig Universität Giessen (20–24 July 2016)
Paper: Speech rate revisited – the effect of task design on speech rate

Fluency & Disfluency. Across Languages and Language Varieties.
Université catholique de Louvain (15–17 February 2017)
Paper: Repeats in learner and native English

The 9th International Corpus Linguistics Conference
University of Birmingham (24–28 July 2017)
Paper: Speech Rates and Unfilled Pauses in Native and Learner Speech at the CEFR Levels B2 and C1 (with dr. Lanfen Huang)

TaLC 2018 (13th Teaching and Learner Corpora Conference)
Cambridge University (19–21 July 2018)
Paper 1: False Starts and Self-corrections in Learner and Native English (with dr.Lanfen Huang)
Paper 2: Assessing Spoken Learner Corpus Data Using the CEFR Scales and Error Rates (with dr.Lanfen Huang)

LCR 2019 (Learner Corpus Research Conference)
University of Warsaw (11–15 September 2019)
Paper: Accuracy in Spoken Learner English at B2 and C1 Levels (with dr.Lanfen Huang)

Corpus linguistics 2021
University of Limerick (13–16 July 2021)
Paper: Using reading tasks to predict proficiency in spoken learner corpora (with dr.Lanfen Huang and dr. Luca Cilibrasi)

7th International Conference Cross-Curricularity in Language Education
Zespół Szkół Ponadpodstawowych nr 1 w Krotoszynie, Instytut lingwistyki stosowanej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (6–9 September 2022)
Paper: CLIL in pregradual English-teacher training

Projekty

Koordinátor Louvain International Database of Spoken English Interlanguage (LINDSEI) http://www.uclouvain.be/en-cecl-lindsei.html

Contrastive Interlanguage Analysis: Fluency in the spoken English of learners and native speakers, Tomáš Gráf. Člen týmu na vytvoření tchajwanského korpusu žákovské angličtiny. Ministry of Science and Technology, Taiwan, grant number MOST105-2628-H-158-001. 2018-2019.

Granty

Podpora systematického propojování teorie a praxe u studentů a absolventů učitelství FF UK (řešitel, MŠMT, 2018, v rámci Fondu vzdělávací politiky na podporu studijních programů zaměřených na přípravu pedagogických pracovníků)

Podpora rozvoje studijních programů pregraduální přípravy pedagogických pracovníků na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (spoluřešitel, v rámci Fondu vzdělávací politiky na podporu studijních programů zaměřených na přípravu pedagogických pracovníků)

2016/08/01-2017/09/30 Ministry of Science and Technology Excellent Young Scholar Research Project, Taiwan : Contrastive Interlanguage Analysis: Fluency in the spoken English of learners and native speakers (MOST 105-2628-H-158-001)

2018/08/01-2019/09/30 Ministry of Science and Technology Research Project, Taiwan : The Construction of Spoken English Learner Corpus and Fluency Profiles across CEFR Proficiency Levels (MOST107-2410-H-158-006)

2017/08/01-2018/08/31 Ministry of Science and Technology Research Project, Taiwan : A learner-corpus-based investigation of accuracy in the speech of learners across English proficiency levels (MOST106-2410-H-158-011)

Centrální rozvojový projekt na rok 2019 „Učitelství pro střední školy na filozofických a přírodovědeckých fakultách v České republice“ (autor projektu, spoluřešitel)

2019/08/01-2021/10/20 Ministry of Science and Technology Research Project, Taiwan: Fluency and accuracy in spoken English interlanguage across CEFR levels and mother tongues (MOST108-2410-H-012 -002 -MY2)

OP VVV Pregraduální vzdělávání II 2020-2022 (spoluautor projektu, vedoucí klíčových aktivit)

Působení v zahraničí

Université catholique de Louvain-la-Neuve
September 2013
Lecture: A Portrait of the Czech Advanced Learner of English

Justus-Liebig Universität Giessen 
Teaching EFL Pronunciation
Seminar: A few thoughts on LINDSEI_CZ – fluency and accuracy
Lecture: Fluency in learner English: the case of speech rate

Shih Chien University, Kaohsiung, Taiwan
November 2017
an invited lecture on learning strategies in TEFL

Shih Chien University, Kaohsiung, TaiwanUniversidad de Granada 
November 2018
an invited lecture on learner language research

Universidad de Granada 
October 2019
a block MA course: Learner Corpus Reasearch and Learner Language Analysis
a PhD and academic staff seminar: Methodological aspects of spoken learner corpus design and exploitation

Ocenění

Nominace na Cenu Arnošta z Pardubic 2017

Nominace na Cenu Arnošta z Pardubic 2019

Cena ministra školství, mládeže a tělovýchovy za vynikající vzdělávací činnost na vysoké škole 2019

 

 

Úvod > O ústavu > Vyučující > Tomáš Gráf