Zájemci si mohou vybírat ze dvou studijních programů. Podmínky přijímacího řízení pro akademický rok 2021/22 naleznete níže:
Obecné informace o programech a přijímacím řízení na FF UK naleznete zde:
Popis přijímací zkoušky:
– doba trvání: 120 minut; celkem bodů: 100; písemná zkouška má pět částí:
1) kulturně-literární test (max. 20 bodů)
2) porozumění populárně naučnému textu (max. 20 bodů)
3) lingvistický test (max. 20 bodů)
4) gramaticko-lexikální doplňovací test (max. 20 bodů)
5) esej na literární téma (max. 20 bodů)
Písemná zkouška je totožná s písemnou zkouškou na studijní program Anglický jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání.
Uchazeč, který se hlásí na oba programy, píše test pouze jednou a výsledek se mu započítává pro oba programy.
Další informace k přijímací zkoušce na studijní program Anglistika – amerikanistika, včetně odkazu na přihlášku naleznete zde:
Další informace k přijímací zkoušce na studijní program Anglický jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání, včetně odkazu na přihlášku naleznete zde:
Den otevřených dveří se uskuteční 16. 1. 2021 on-line. Více informací naleznete zde.
Anglistika nanečisto je program, který nabízí přípravné kurzy k přijímacím zkouškám do bakalářského studia pro studijní programy Anglistika-amerikanistika a Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání.
Podrobné informace naleznete zde.
Studium anglického jazyka je koncipováno tak, aby zahrnovalo všechny základní discipliny a umožňuje tak komplexní popis angličtiny. Metodologickým východiskem je funkční strukturalizmus Pražské lingvistické školy, jehož aplikace na popis angličtiny je rozpracována tak, aby koncepčně a terminologicky byla kompatibilní s přístupy uplatňovanými ve standardních britsko-amerických akademických popisech angličtiny. Tato koncepce propojuje osvědčené domácí a ve světě uznávané tradice se současnými anglistickými a lingvistickými trendy ve světě. Poskytuje solidní a bezpodmínečné východisko pro jakékoli další studium současných moderních trendů v lingvistice, ať už jde o textově-komunikativní a procesuální přístupy ke zkoumání angličtiny (analýza diskurzu, konverzační analýza, pragmatika atd.), nebo o nejnovější trendy v disciplinách komputační a korpusové lingvistiky.
Lingvistická složka programu obsahuje tři komplementární komponenty: teoretický lingvistický popis, aplikovanou lingvistickou, tj. didakticko-metodologickou průpravu, a praktickou jazykovou přípravu. Teoretický popis se zaměřuje na fonetiku a fonologii angličtiny, základní gramatické discipliny, tj. morfologii a syntax, a dále na rovinu lexikální (lexikologie) a úvod do roviny textově-komunikační (stylistika, pragmatika, analýza diskurzu). Součástí přípravy je i seznámení s prací s jazykovými korpusy (jednojazyčnými i paralelními). Didaktika a metodologie výuky anglického jazyka seznamuje se základními metodami a principy výuky. Hlavním cílem výuky praktického jazyka je osvojení zásad akademického písemného projevu, ale i základních návyků při překladu z angličtiny a do angličtiny.
Literárně-kulturní složka programu je zacílena tak, aby absolvent dokonale ovládl mluvenou a psanou angličtinu, byl schopen efektivně komunikovat na vysoké úrovni v anglicky mluvícím prostředí, dokázal psát náročné odborné i populární texty v angličtině a zvládl základní metody výzkumu v oblasti angloamerických kultur. Absolvent je do hloubky obeznámen s kulturami a literární historií Britských ostrovů a Severní Ameriky.
Absolvent bakalářského studia má ucelené, komplexní vzdělání, které mu poskytuje široké možnosti uplatnění a zároveň mu dovoluje se kvalifikovaně orientovat v oboru, aby mohl získané znalosti efektivně rozvíjet na odpovídající úrovni.
Absolvent si je vědom teoretických souvislostí a metodologické problematiky jednotlivých anglistických disciplín. Má výborný přehled o struktuře oboru, o tom, čím se odlišuje poučený pohled a nadhled odborníka-anglisty na jazyk od ryze prakticistického přístupu angličtináře. Bude poučen o nejdůležitějším dění, osobnostech a trendech v oboru, získá základní akademické a vědecké návyky, bude mít možnost aplikovat teoretické znalosti v konkrétní práci s jazykem a literaturou.
Studium absolventa vybavuje jednak pro praxi, jednak ho dostatečně kvalifikuje pro další studium. Absolvent předkládaného bakalářského studia nalezne široké uplatnění ve všech oblastech, kde je třeba vysokoškolsky vzdělaných pracovníků s výbornou znalostí mluvené i psané angličtiny a hlubokou znalostí kultury anglicky mluvících zemí. Může se tedy uplatnit například v oblastech státní sféry se zahraniční orientací, v institucích Evropské unie, v neziskovém sektoru či soukromé sféře, a v neposlední řadě v médiích či nakladatelstvích. Vzhledem k didaktické složce programu bude absolvent dále připraven působit také jako učitel anglického jazyka na základním stupni. Absolvent je komplexně vybaven k tomu, aby mohl nastoupit do náročných magisterských programů anglistiky a amerikanistiky v ČR i zahraničí.
Studijní plán naleznete zde.
Studijní program Anglický jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání vzdělává studenty v oboru jazykovědné a literárněvědné anglistiky, který předává s ohledem na jejich budoucí uplatnění ve školství. Oborovou složku proto kombinuje s prvky obecně i oborově učitelské přípravy a úvodní složkou pedagogickou do vyváženého, akademického studia zaměřeného na vzdělávání.
V oblasti oborové je bakalářské studium Anglického jazyka a literatury zaměřeno na výborné zvládnutí anglického jazyka na úrovni C1–C2 Společného evropského referenčního rámce. Dále se zaměřuje na lingvistický popis a analýzu anglického jazyka (v různých rovinách popisu jako např. fonetika, fonologie, gramatika, slovní zásoba, historický vývoj angličtiny aj.) a dokáže tyto znalosti aplikovat na výuku jazykových prostředků. Mimo to se seznamuje s literární historií Britských ostrovů a Severní Ameriky v kulturním, historickém a politickém kontextu dané oblasti a doby a rozvíjí si schopnost kritického myšlení o literatuře.
V oblasti oborově-učitelské přispívá bakalářské studium studijního programu Anglický jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání k utváření základů oborově-didaktických kompetencí, které absolventovi umožní rozvinout v navazujícím magisterském studiu učitelství znalosti a dovednosti relevantní pro učitelskou profesi v daném oboru a oborech blízkých, primárně filologických.
V obecně učitelské oblasti získá student takové znalosti, které mu umožní rozvinout v navazujícím magisterském studiu učitelství znalosti a dovednosti nezbytné pro zahájení učitelské profese, včetně praktických výukových kompetencí.
Součástí studia je i volitelná část, v jejímž rámci může student navštěvovat volitelné oborové předměty, v nichž jsou hlouběji zkoumána dílčí témata, může však tuto část studijního plánu naplnit jakýmikoli předměty vyučovanými na FF i na dalších fakultách UK, v rámci studia tak může absolvovat přednášky a semináře z jiných programů, které jsou pro něj zajímavé (např. psychologie, sociologie, historie, filozofie, praktické kurzy jazyků…).
Absolvent má předpoklady k navazujícímu magisterskému studiu, a to zejména programu Učitelství anglického jazyka a literatury pro střední školy.
Studijní plán naleznete zde.